Wat zijn de verschillende accu typen?

​Er zijn op dit moment 4 meest voorkomende typen voor het gebruik in elektrische fietsen (waarvan de eerste eigenlijk niet meer in nieuwe fietsen wordt gebruikt). De Nikkel Cadmium (NiCd) ,de Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh), de Li-Ion accu en de nieuwste de LiFePo4.

NiCd accu

Deze accu zal u niet veel meer tegen komen, en zult u alleen nog in 2e hands fietsen terugvinden. De NiCd accu is geheel vervangen door de NiMh accu.

Voordelen:
robuust, goede levensduur. Hoge vermogensopname geen probleem, goede energiedichtheid, Afhankelijk van gebruik tussen de 500 en 1000 opladingen voor vervanging.
Nadelen: milieuvraagstukken en daardoor steeds duurder worden.

NiMh accu

De NiMh hebben de NiCd accu´s vervangen voor het huis / tuin en keukengebruik. Het prijsverschil in productie en aanschaf is eigenlijk geen belemmering meer om NiCd te gebruiken, de NiMh zijn in Europa op dit moment de standaard. Wereldwijd is er een verschuiving in de toepassing E-bikes naar de moderne Lithium technieken.

Voordelen
: Goed beschikbaar, kunnen tegen sterk wisselende vermogensafgifte, hoge energiedichtheid.
Nadelen: Wat minder levensduur t.o.v. de NiCD en Lithium technieken.

Vanwege de zelfontlading van dit type batterij is een regelmatige lading: bij stilstand toch elke maand een keer laden, aanbevolen. Bij ingebouwde batterijen zoals bij de fietsen van Sparta, Batavus en Koga Miyata kan de fiets als u deze niet gebruikt altijd aan de lader staan. Ook laders met een druppelfunctie mogen aan de batterij aangesloten blijven totdat u de fiets weer gebruikt. Het geheugeneffect (memory effect) is voor NiMh vrijwel nihil. De zelfontlading van een NiMh accu is groter dan van een NiCd accu. U zult vaker moeten herladen ook indien de accu is opgeslagen. De gebruiksmogelijkheden van de NiMh cellen zijn beperkt van –5 graden Celsius tot ca 40 graden Celsius.

Li-ION accu

Een lithium-ion accu is een accu waar het materiaal Lithium in verwerkt zit. Dit is een verzamelnaam voor lithium batterijen en die zijn op dit moment met een opmars bezig. Dus iedere soort accu, LiPo, LiFePo4, Li-NCM (ookwel NMC, MNC ), LiCoMgO2… zijn allemaal lithium accu’s. Andersom is dat niet zo. Niet iedere Lithium-ion Accu is een Lithium Polymeer Accu. Geen geheugeneffect meer en refreshen is ook niet meer nodig. De meeste van ons zijn bekend met dit soort accu´s, omdat ze gebruikt worden in MP3 spelers, mobiele telefoons, etc.

Voordelen:
Licht van gewicht, relatief veel capaciteit.
Nadelen: De prijs is op dit moment nog hoog.

Een lithium-Polymeer accu is iedere accu waar lithium en een polymeer materiaal in verwerkt zit. Een polymeer betekent: “een samenvoeging van andere materialen”. De meeste Lithium-Polymeer accu’s zijn LiCoO2 (Lithium + Cobalt + diOxide) of Li-MnO2 (Lithium + Mangaan + diOxide) Je hoort weleens over LiFePO4 (Lithium + IJzer + Fosfor + tetraOxide) dat is ook een Lithium-Polymeer én dus ook een Lithium-ion accu.

LiFePo4

Het grote voordeel, zoals ook bij de Li-Ion, t.o.v. NiCad en NiMH is het lagere gewicht en de grotere capaciteit van de cellen maar wel minder dan bij de Li-Ion. Doormiddel van het serieel en/of parallel schakelen is het mogelijk een accupack te maken welke geschikt is voor diverse toepassingen.

U vindt met regelmaat gegevens op de batterijen die worden toegepast zoals spanning in volts (V) en de C. Dit staat voor de capaciteit van de accu uitgedrukt in mAh. Het aantal milli ampere dat de accu in een uur kan leveren. Spanning en capaciteit geven samen het vermogen van de batterij.

 

Bron: https://www.elektrischefietsen.com/accessoires/acc…

Geef een reactie